Patterning: Individual Exhibition at Galería Arte de Oaxaca

Opening reception: Saturday, March 5th, 2016, 7pm.

Showing for a month at Galería Arte de Oaxaca: Murguía 105, Centro, Oaxaca de Juárez.

Artist Statement

We can learn a great deal from patterns in nature and in our everyday lives. As a gardener in Seattle, I forecasted the weather by observing cloud patterns out of my window every morning. I started to pay attention to details and textures of the natural world–for example, the double spiral of a cactus or sunflower is repeated in a hurricane–and the small and simple things in life can reflect something as enormous and catastrophic as climate change. My interest in sustainable agriculture also brought my attention to Permaculture, a system of agriculture and social design principles that utilize patterns observed in natural ecosystems.

Thus, I express this concept of Patterning through my art. Nature repeats, and so does the process and result of printmaking. The medium I use involves constant repetition: printing each plate over and over again becomes meditative and brings me to the present moment. As in nature as well as the studio, I am in the now and in a zone.

We also see patterns in our everyday lives, and textiles specifically have impacted my work. Applying patterns on fabric is also considered printmaking and graphic arts. Growing up, I watched my mother sew quilted blankets. The process and geometric forms of this art are repetitive and rich with symbolism and significantly influenced the prints in this show. In my body of work I use paper instead of textile and traditional intaglio and mixed media techniques. Historically, quilts were made with recycled scraps of fabric, to preserve scarce textiles efficiently. I too find joy in conserving all my scraps of 100% cotton paper to utilize my art materials economically.

In this Patterning exhibition, I have chosen Japanese patterns to portray my roots. I also use my favorite geometric forms: spheres, circles, spirals and hexagons. The pattern Seigaiha symbolizes waves and Asanoha, the hemp leaf. In this work waves represent the 2011 tsunami in Tohoku, Japan, and hemp is material used to make kimonos. Indigo dye is commonly used in Japanese textiles, and I replicate the color in my monoprints. “Pale Blue Dot” is the title to the beautiful prose about our planet Earth by Carl Sagan. Each piece has symbolic meaning to express knowledge we obtain from patterns and is a metaphor to convey human experience.

Texto de Sala

Podemos aprender mucho de los patrones en la naturaleza y nuestra vida diaria. Como jardinera en Seattle, Washington, vaticinaba el clima observando los patrones de las nubes a través de mi ventana cada mañana. Empecé a poner atención a detalles y texturas del mundo natural–por ejemplo, la espiral doble de un cactus o girasol se repite en un huracán–y cosas pequeñas y simples de la vida se pueden reflejar en algo tan enorme y catastrófico como el cambio climático. Mi interés en la agricultura sustentable a trajo mi atención a la Permacultura, un sistema de principios de agricultura y diseño social que utilizan patrones observados en ecosistemas naturales.

Por lo tanto, expreso este concepto de Patterning (patrones o “patroneando”) a través de mi arte. La naturaleza se repite y de igual manera lo hace el proceso y resultado de la gráfica. La técnica que uso involucra repetición constante: imprimir cada placa una y otra vez se vuelve algo para meditar y me lleva al momento presente. Tanto en la naturaleza como en mi estudio, vivo en el aquí y en el ahora.

También vemos patrones en nuestra vida cotidiana, como los patrones de los textiles que de manera específica han impacto mi obra. Aplicar patrones a la tela también se considera parte de la gráfica. Mientras crecía, veía a mi mamá coser quilted blankets (colchas hechas a mano con retazos de diseños geométricos). El proceso y formas de este arte son repetitivos y ricos en simbolismo y han influenciado significativamente mi trabajo en esta exposición. En mis piezas uso papel en vez de textiles e intaglio traditional y técnicas mixtas. Históricamente, quilts eran hechos con tela reciclada para conservar textiles escasos. Yo también busco conservar todos los fragmentos sobrantes de papel 100% algodón reutilizarlo para economizar en materiales de arte.

En esta exposición–Patterning–he elegido diseños japoneses para representar mis raíces. También uso mis formas geométricas favoritas: esferas, círculos, espirales y hexágonos. El diseño Seigaiha simboliza olas y Asanoha, la hoja de cáñamo. Por lo tanto, las olas representan el maremoto de 2011 en Tohoku, Japón; y la hoja de cáñamo es el material usado para hacer kimonos. El tinte índigo es comúnmente usado en textiles japoneses, y reproduje este color en mis monograbados. “Pale Blue Dot” es el título de la hermosa prosa acerca de nuestro planeta escrita por Carl Sagan. Cada pieza tiene un significado simbólico para expresar el conocimiento que obtenemos de patrones y diseños. Esto es una metáfora del compartir la experiencia humana.

CARTEL 1

Cartel2

Thank you Mezcal Ahuizote for your sponsorship

Ahuizote Mezcal

Norma Lisbeth Mejía Reyes, “Muestra obra gráfica la artista Yoshi Nakagawa,”Art & Culture, El Imparcial, Oaxaca de Juárez, México, 10 March 2016.

http://imparcialoaxaca.mx/arte-y-cultura/9bo/muestra-obra-gráfica-la-artista-yoshi-nakagawa

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